Каб узяць у рукi ружанец, патрэбна вера
Не хачу вяртацца да гісторыі ўзнікнення ружанцовай малітвы, паколькі яна, напэўна, ужо ўсім вядомая. Нашмат важней, на маю думку, паразважаць над значэннем Ружанца ў нашым штодзённым жыцці. Так! Штодзённым! Не толькі ў кастрычніку ці ў першую суботу, з пэўнай нагоды ці пасля таго, як на споведзі атрымалі наказ памаліцца Ружанец за пакуту, але кожны дзень, незалежна ад пары года і месца. Чаму і навошта? Таму што гэта вельмі плённая малітва. Але каб адчуць яе плён ва ўласным жыцці, трэба спачатку ў гэта паверыць. На папрок аб тым, што гэта малітва, у якой бяссэнсна паўтараюцца тыя самыя словы, айцец дамініканец Жан-Баціст Лакардэр, прапаведнік і пісьменнік, заўважыў: “Каханне знае толькі адно слова. Але нават прамаўляючы яго бясконца, мы ніколі не паўтараемся”. Франсуа Марыак, член Французскай акадэміі, аднойчы сказаў: “Сцісканне ружанца падобнае чымсьці на трыманне за руку маці, якая пераводзіць нас праз дарогу”. Таму, адгаворваючы ружанцовую малітву, мы выпрошваем заступніцтва і апекі Найсвяцейшай Панны Марыі. Такім чынам аднаўляем таксама любоў да Багародзіцы, якая ўжо здзейсніла столькі цудаў для ўсяго чалавецтва і асобных людзей ва ўсім свеце.
Багацце Ружанца
Чаму Ружанцу надаецца такая вялікая роля? Каб адказаць на гэтае пытанне, хацелася б больш дакладна прыглядзецца да асобных малітваў, з якіх ён складаецца, звярнуць увагу на іх змест і значэнне.
Робячы на сабе Знак Крыжа, заклікаем Трыадзінага Бога: Айца, Сына і Святога Духа. Так мы злучаемся з крыжом Езуса Хрыста, на якім Збаўца памёр за нас і які павінен працінаць усё наша жыццё.
“Веру ў Бога Айца Усемагутнага”, называемае таксама Апостальскім сімвалам веры, з’яўляецца найважнейшым прызнаннем веры Каталіцкага Касцёла. Уключае ў сябе найважнейшыя праўды, у якія мы як хрысціяне верым, якія прымаем і на якіх павінны будаваць сваё жыццё. У гэтай малітве вызнаём веру ў Адзінага Бога, які з’яўляецца Айцом і Панам усяго стварэння, у Езуса Хрыста, Бога і Чалавека, які з любові да людзей памёр і ўваскрос, каб указаць нам мэту пілігрымавання, у Святога Духа, святы Касцёл, заснаваны Збаўцам, еднасць з Касцёлам і з тымі, хто апярэдзіў нас на дарозе ў Нябесную Айчыну; затым – у аздараўленчую моц святых сакрамантаў, у абяцанае Месіем уваскрашэнне ў канцы часоў і, урэшце, у вечнае жыццё, поўнае шчасця і свабоднае ад усякага зла.
Малітву “Ойча наш” Езус перадаў сваім вучням, калі папрасілі Яго: “Пане, навучы нас маліцца” (Лк 11, 1). У ёй мы праслаўляем нябеснага Айца і ўзносім свае просьбы. Просім Бога, каб Ён быў асвечаны ў нас, каб нашыя сэрцы былі Яго святыняй. Заклікаем Божае Валадарства, бо менавіта яно нясе зразуменне, супакой, дабрыню і радасць. Прыгадваем сабе, што ўвойдуць туды толькі тыя, хто з пакорай прымае і выконвае волю Бога. Молім быць міласэрнымі да нас, абараніць ад спакус і прагнасці, збавіць ад моцы д’ябла. Кожнае “Вітай, Марыя” з’яўляецца напамінам аб моманце Звеставання Найсвяцейшай Панны Марыі – радаснай навіны аб тым, што Яна стане Маці Збаўцы ўсяго чалавецтва. У 2-ой частцы малітвы, што пачынаецца словамі “Святая Марыя”, заключана просьба апекавацца намі грэшнымі і быць заступніцай цяпер, падчас зямной вандроўкі, і ў хвіліну, калі будзем пакідаць гэты свет.
Малітва “Хвала Айцу і Сыну, і Духу Святому” – гэта хрысціянскі гімн, падчас якога чалавек праслаўляе Бога ў 3-ох Асобах праз пакланенне і выражэнне сваёй удзячнасці. Наступная, досыць кароткая малітва “О, Марыя, без граху першароднага зачатая...” звязана з аб’яўленнем Багародзіцы 27 лістапада 1830 года ў парыжскім кляштары супольнасці сясцёр міласэрнасці св. Вінцэнта дэ Поля. Тады перад сціплай навіцыяткай Катрын Лабурэ з’явілася Найсвяцейшая Панна Марыя, якая даручыла ёй зрабіць і распаўсюдзіць аб’яўлены Ёю цудоўны медалік, на якім была адлюстравана постаць Маці Божай са змешчаным вакол Яе надпісам: “О, Марыя, без граху першароднага зачатая, маліся за нас, хто ў Цябе паратунку шукае!”. Такім чынам, гэтымі словамі мы просім Найсвяцейшую Панну аб асаблівай апецы.
Заканчвае дзясятак Ружанца заклік “О, мой Езу...”, які таксама прыгадвае аб аб’яўленнях Маці Божай. У Фаціме ў 1917 годзе Марыя сказала 3-ом пастушкам, што да Ружанца трэба дадаць гэтую малітву. Яна ўключае просьбу аб Божай міласэрнасці для нас – слабых і грэшных людзей. У ёй просім, каб Збаўца захаваў кожнага ад вечнага асуджэння і дазволіў сустрэцца з Ім там, куды мы ўсе імкнёмся – у Небе.
Ружанец як адкрыццё на вялiкiя рэчы
Спадзяюся, што цяпер, пасля ўсведамлення глыбокага сэнсу малітваў, з якіх складаецца Ружанец, мы ўжо ніколі не скажам, што ён з’яўляецца звычайным паўтарэннем вывучаных формул. Іх прамаўленне – гэта выражэнне веры, разважанне яе таямніц, запрашэнне Бога ў нашу штодзённасць. Ружанец – малітва, якой можам вельмі многае змяніць і выпрасіць! Не выпадкова ж падчас аб’яўленняў у Фаціме Найсвяцейшая Панна Марыя пастаянна прыгадвала пра ружанцовую малітву, якая з’яўляецца “ратункам для свету”.
Чарговы кастрычнік – цудоўная нагода, каб нанова адкрыць каштоўнасць Ружанца ў сваім жыцці. Няхай ён стане для нас важным пунктам кожнага дня, каб маглі адкрыцца на вялікія рэчы, якія адбываліся ў жыцці Найсвяцейшай Панны Марыі.
Давайце маліцца Ружанец! Маліцца, каб Маці Божая адорвала бласлаўленнем нас, нашыя сем’і і ўвесь свет, каб Яе пяшчотны позірк напаўняў душы супакоем і любоўю, а вечна палымнеючае Беззаганнае Сэрца ўзмацняла веру і абуджала надзею.